Chargeback – czym jest i jak skorzystać?

Strona główna  »  Analizy produktów  »  Chargeback – czym jest i jak skorzystać?

Analizy produktów

Chargeback to ważna i bardzo przydatna usługa, którą mają w swojej ofercie banki i instytucje finansowe. Usługa ta pozwala chronić konsumentów przed nieuczciwymi usługodawcami, błędami systemów płatniczych, czy też nadużyciami. Mechanizm ten jest niezbędny dla zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony interesów klientów szczególnie w dobie rosnącej popularności zakupów, czy płatności przez Internet. Czym dokładnie jest chargeback? W jakiej sytuacji możesz go wykonać? I ile kosztuje? Na te pytania odpowiadamy w artykule.

Co to jest chargeback?

Chargeback jest usługą, którą oferują banki, a także instytucje finansowe np. te, które wydały kartę debetową, kredytową lub inną kartę płatniczą. W skrócie można powiedzieć, że to procedura zwrotu środków za transakcję, którą wykonałeś kartą płatniczą, a która nie była zrealizowana zgodnie z oczekiwaniami. Przykładem może być nieotrzymanie zamówionego przez Internet towaru, wystąpiła pomyłka techniczna w rozliczeniu transakcji (np. błąd autoryzacji transakcji) lub gdy transakcja nosi znamiona oszustwa.

Warto zauważyć, że chargeback dotyczy wszystkich kart popularnych wydawców bez znaczenia, czy jest to karta kredytowa, debetowa, czy prepaid.

Niewątpliwą korzyścią chargeback jest zwrot środków w przypadku nieudanych transakcji, czy nieuczciwości ze strony sprzedawców. Chyba każdy z nas spotkał się z sytuacją, gdy sprzedawca wysłał wadliwy lub inny niż w ofercie produkt. Często trudno jest nam odzyskać środki, szczególnie wówczas, gdy sprzedawca celowo postępuje w nieuczciwy sposób.

Możliwość z korzystania z usługi chargeback dla wielu konsumentów jest dodatkowym źródłem komfortu czy bezpieczeństwa podczas zakupów online. Wielu konsumentów nie obawia się jedynie problemów związanych z nieuczciwością sklepów internetowych, lecz także błędów technicznych w trakcie realizacji transakcji płatniczej. Szczególnie dotyczy to transakcji zawieranych na wysoką kwotę. Jeśli osoba, która prowadzi działalność gospodarczą, wykona płatność na rzecz kontrahenta na wysoką sumę, tym samym w przypadku błędu systemu może pozostać bez zamówionego towaru i bez pieniędzy. Przedsiębiorcy zabezpieczają się dodatkowo przed takimi ewentualnościami, korzystając z kredytów obrotowych.

Aby otrzymać zwrot środków, konieczne jest zgłoszenie reklamacji w placówce, która wydała kartę. Pamiętaj o tym, że płatność musisz wykonać kartą płatniczą. Płatności innymi metodami np. BLIK-iem nie będą akceptowane.

Banki w swojej ofercie mają inne podobnie brzmiące usługi w tym moneyback i cashbak. Warto się z nimi zapoznać.

Chargeback

W jakich sytuacjach najczęściej składa się chargeback?

Jeśli jeszcze nie korzystałeś z usługi chargeback, możesz nie wiedzieć, w jakich sytuacjach twoja reklamacja może być uwzględniona. Konsumenci najczęściej zwracają się do banków i instytucji płatniczych, gdy doszło do:

  • Nieautoryzowanej transakcji – takie transakcje możesz odnotować, gdy podczas sprawdzania salda konta zauważyłeś płatność kartą, której nie wykonałeś.
  • Zamówiony towar nie dotarł – zdarza się, że zamówienie robisz na platformie sprzedażowej lub sklepie online. Jednak po czasie uwzględniającym dotarcie produktu do ciebie przesyłka się nie pojawiła. W pierwszej kolejności napisz wiadomość e-mail do sprzedawcy. Jeżeli nie otrzymałeś odpowiedzi lub przesyłka się zagubiła pomimo jej wysłania, będziesz musiał poczekać na rozwiązanie sytuacji przez przewoźnika.
  • Towar jest uszkodzony lub niezgodny z opisem – w przypadku otrzymania innego towaru lub jego uszkodzenia zgłoś problem sprzedawcy. Jeżeli paczka, którą otrzymałeś, jest zniszczona niezwłocznie złóż powiadomienie do przewoźnika.
  • Towar został zwrócony, ale sprzedawca nie zwrócił pieniędzy – czasami dochodzi do sytuacji, w której zwracasz towar, ale sprzedawca nie kwapi się ze zwrotem środków.
  • Nastąpił błąd w rozliczeniu transakcji – zdarza się, że system płatniczy się pomyli. Dlatego, jeżeli kwota przelewu się nie zgadza, możesz ubiegać się o usługę chargeback.
  • Transakcja się nie powidła, a konto zostało obciążone.
  • Anulowanie subskrypcji i dalsze naliczanie opłat – jeśli jesteś subskrybentem płatnej platformy takiej jak Netflix i anulowałeś ją, a pieniądze nadal były przelewane na konto platformy.
  • Bankomat wypłacił nieprawidłową kwotę – podczas wypłacania z bankomatu bankomat wydał inną kwotę (niższą), niż zostało to naliczone na koncie.
  • Odwołanie lotu i brak zwrotu środków za bilet.
  • Oszustwo – zdarza się, że twoja karta płatnicza została skradziona, lub ktoś posłużył się twoją kartą do wykonania płatności.

Jak zrobić chargeback?

Chargeback nie działa natychmiast po wystąpieniu problemu. Bardzo często w pierwszej kolejności musisz wykonać kilka innych kroków, by bank uwzględnił twoją reklamację. Niemniej jednak to po twojej stronie leża wszystkie działania, mające na celu zwrot gotówki.

Pierwszym krokiem jest złożenie reklamacji w banku. Reklamację możesz złożyć osobiście w placówce banku lub przez Internet w aplikacji telefonicznej, lub po zalogowaniu do systemu transakcyjnego z poziomu przeglądarki. Do uruchomienia procesu chargeback konieczne będzie podanie swoich danych osobowych w tym imienia i nazwiska i oczywiście numeru karty płatniczej, z której wykonana była transakcja. Ponadto będziesz musiał podać więcej szczegółowych informacji dotyczących feralnej transakcji. Im więcej detali podasz, które będziesz mógł udowodnić i udokumentować, tym masz większe szanse na powodzenie.

Duże znaczenie będą miały dane dotyczące daty transakcji, nazwy sklepu, numeru transakcji. W przypadku wadliwego lub innego towaru niż zamawiałeś, warto udokumentować zdjęciami nieuczciwość sprzedawcy. Jeżeli próbowałeś polubownie rozwiązać sprawę, wysyłając wiadomości e-mail do sprzedawcy, ale kontrahent nie wykazał się zainteresowaniem, warto taką korespondencję dołączyć do reklamacji.

Po zgłoszeniu musisz uzbroić się w cierpliwość. Bank musi dokładnie zapoznać się z sytuacją i ocenić, czy twoje roszczenie jest uzasadnione. Po stronie sprzedawcy, czyli akceptanta płatności leży udowodnienie, że transakcja została przeprowadzona prawidłowo. Jeżeli sprzedawcy nie da się udowodnić, że wywiązał się z umowy, a transakcja przebiegła pomyślnie, otrzymasz chargeback.

Ile trwa chargeback?

Jeśli doszło do sytuacji, w której sprzedawca cię oszukał. Masz 120 dni kalendarzowych na zgłoszenie swojej reklamacji do banku od momentu wykonania transakcji. W przypadku, gdy wykonałeś przelew zagraniczny, czas ten może się wydłużyć do 180 dni. Trzy miesiące powinny wystarczyć, abyś zdążył skontaktować się ze sprzedawcą i próbował wyjaśnić nieporozumienie. Jeśli działanie sprzedawcy nie jest wynikiem pomyłki, lecz celowym i zamierzonym krokiem. To w ciągu tych 120 dni jesteś w stanie to udowodnić.

Jak możesz zauważyć, udowodnienie zasadności zgłoszenia chargeback jest dość czasochłonnym procesem. Podobnie wygląda w banku, który musi dokładnie zapoznać się ze sprawą. Bank powinien opowiedzieć na twoje zgłoszenie do 3 miesięcy. Jeśli bank przyzna ci zwrot środków, możesz się ich spodziewać od 2 do 5 dni roboczych. Dlatego, jeśli w ten sposób zamroziłeś swoje pieniądze na spłatę pożyczki dla zadłużonych. Warto postarać się o pieniądze z innego źródła. Na środki z chargeback będziesz musiał sporo poczekać.

Czy za chargeback banki pobierają opłaty?

Niezależnie czy posiadasz konto firmowe z dostępem do katy płatniczej, czy konto osobiste, usługa chargeback jest przeważnie bezpłatna. Nawet jeśli bank nie rozpatrzy twojego roszczenia pozytywnie, nie powinieneś ponosić z tego tytułu żadnych kosztów.

 

 

 

 

Najczęściej czytane artykuły

Zobacz inne artykuły z tej kategorii

Ile trwa decyzja kredytowa?

Dodano: 15.05.2024

Większość z nas żyje w pędzie i ciągłym pośpiechu. Wiele rzeczy musimy zrobić na „już” i nie da się ukryć, że my również...

więcej