Na czym polega crowdfunding?

Strona główna  »  Porady finansowe  »  Na czym polega crowdfunding?

Porady finansowe

Crowdfunding to w dzisiejszych czasach popularna forma finansowania projektów. Czy na pewno wiesz, czym dokładnie jest? To już nie tylko sposób na pozyskanie środków, ale także narzędzie do budowania społeczności wokół swojego celu. Sam dobrze wiesz, jak duże znaczenie ma dzisiaj tworzenie grup zainteresowań. Możesz to zauważyć, biorąc pod uwagę choćby popularność mediów społecznościowych. Crowdfunding pozwala zatem na łączenie sił z wieloma przychylnymi ci osobami, które wierzą w twój pomysł i chcą go wesprzeć. Warto zatem poznać tę koncepcję nieco bliżej, aby zrozumieć, jak działa i jak inni wykorzystują ją do swoich potrzeb.

Co to jest crowdfunding?

Crowdfunding pochodzi od dwóch angielskich słów, czyli crowd – tłum i funding – fundowanie (finansowanie), zakładanie. Crowdfunding jest zatem formą zbierania środków finansowych na określony cel na ogół za pośrednictwem różnych mediów digitalowych. Przeważnie prowadzony jest za pomocą specjalnych platform internetowych, na których inwestorzy oraz zwykli ludzie mogą wesprzeć projekt finansowo. Jedną bardzo istotną różnicą pomiędzy tradycyjnymi inwestycjami jest dzielenie inwestycji na wiele drobnych wkładów. Jak to rozumieć? Jeśli ktoś posiada nadwyżkę środków, może ja zainwestować w akcjach, obligacjach czy na lokacie. Przeważnie inwestuje większą sumę na jedną lub kilka różnych inwestycji. W przypadku crowdfundingu jest nieco inaczej, na jeden cel składa się kilkanaście, a nawet kilkaset osób, ale w mniejszych kwotach. Dzięki temu każdy zainteresowany ma możliwość zainwestować małą sumę pieniędzy w duży a niekiedy nawet wielki projekt. Nie musi się zatem obawiać, że w razie niepowodzenia traci zaoszczędzone pieniądze.

crowdfunding

Skąd się wziął crowdfunding?

Historia crowdfundingu sięga znaczeni wcześniej, niż może ci się wydawać. Już w XIX wieku przedsiębiorcy w Stanach Zjednoczonych wykorzystywali ten model kolektywnego inwestowania, aby pozyskać niezbędny kapitał na rozwój swoich przedsiębiorstw. Wiele lat później w 2000 roku powstała platforma ArtistShare, która pozwalała artystom na pozyskanie wsparcia finansowego na realizację swoich projektów. Z ciekawostek można przytoczyć historię Beethovena, który tworzył swoje utwory na zasadach subskrypcji, co w pewnym sensie jest również formą crowdfundingu. Beethoven wydawał, a właściwie drukował nowopowstały utwór dopiero w momencie, gdy odpowiednia liczba zamożnych melomanów wpłaciła odpowiednią sumę. Podobnie działał brytyjski zespół Marillion, który za pieniądze od fanów sfinansował swoją trasę koncertową po Stanach Zjednoczonych. Dzięki crowdfundingowi grupa wydała trzy płyty.

Obecnie crowdfunding to narzędzie dla artystów, jak również startupów. Wiele mniejszych przedsiębiorców i twórców finansuje w ten sposób swoje nierzadko szalone pomysły. Dzięki tej metodzie finansowania powstało wiele mniej i bardziej znanych filmów, książek, czy albumów muzycznych. Model ten umożliwia zachęcenie tysięcy ludzi z całego świata na wsparcie skromnych projektów z możliwością osiągnięcia sukcesu, który bez wsparcia fanów czy zainteresowanych nie byłby możliwy.

Jakie korzyści z crowdfundingu wynikają dla przedsiębiorcy?

Przedsiębiorca, który założył działalność gospodarczą lub dopiero bada rynek i rozpoczął działalność nierejestrowaną, może wiele zyskać. Każdy, kto prowadzi lub prowadził działalność gospodarczą, zdaje sobie sprawę z wysokości kosztów, jakie na nim spoczywają. Pomimo tego, że polskie państwo próbuje w niektórych aspektach ułatwić działania przedsiębiorców, choćby udzielając ulgi na start, to nadal 1/3 przedsiębiorców w pierwszym roku się zamyka. Powodów takiej sytuacji może być wiele, jednak przede wszystkim ludzie, którzy wchodzą w świat biznesu, nie mają przygotowanej odpowiedniej strategii. Bardzo często nie sprzedają swoich produktów lub usług, ponieważ niewiele osób wie o ich istnieniu lub oferowany produkt, czy usługa nie są dopasowane do grupy odbiorców.

Jeśli jednak młody stażem przedsiębiorca zgromadzi odpowiednią społeczność wokół siebie, pozwoli się polubić i zarazić swoim pomysłem odbiorców ma spore szanse na sukces. Jakie zalety ma crowdfunding? Oto one:

  • Przy większej społeczności w dość krótkim czasie można pozyskać środki na wyznaczony cel,
  • Crowdfunding nie wymaga ponoszenia dodatkowych kosztów – naturalnie platforma, na której odbywa się zbiórka, może czerpać z tego korzyści. Nie są to jednak kwoty tak wysokie, jak w przypadku kredytów inwestycyjnych, które generują wyższe koszty. Koszty te jak przy kredycie konsumenckim wiążą się z prowizją bankową, marżą, czy odsetkami.
  • Ten model finansowania dale możliwość korzystania z wielu różnych platform, które działają na jasnych i przejrzystych zasadach.
  • Wiele platform umożliwia również klarowne zarządzanie otrzymanymi środkami, posiada szybkie metody płatności w tym BLIK, czy przelewy natychmiastowe, co umożliwia szybkie zbiórki środków,
  • Platformy do zbiórek są zdecydowanie bardziej plastyczne i elastyczne dla twórcy zbiórki niż tradycyjne źródła pozyskiwania środków. Przedsiębiorcy mogą skorzystać z różnych bonifikat, prezentów, czy programów lojalnościowych.

Czy crowdfunding ma jakieś wady?

Tak jak każda metoda pozyskiwania środków, wady ma również crowdfunding. Zawsze istnieje możliwość, że zbiórka się nie powiedzie i cel przedsiębiorcy nie zostanie zrealizowany. Ponadto za wadę można przyjąć, konieczność wniesiecie dużych nakładów pracy i nierzadko również środków finansowych. Nawet niewielka zbiórka wiąże się z koniecznością dotarcia do grupy docelowej. Jeśli przedsiębiorca ma świetny pomysł, ale nie dotarł do osób, które uważają podobnie, nie zbierze odpowiedniej kwoty na finalizację przedsięwzięcia. Pozyskanie „klientów” czy darczyńców wiąże się również z koniecznością poniesienia kosztów i nakładów finansowych. Jedną z metod pozyskania grupy docelowej jest konieczność działania w mediach społecznościowych. Pozyskanie grona obserwujących wiąże się niejednokrotnie z kosztami reklam. Przeprowadzenie skutecznej kampanii reklamowej wymaga sporej wiedzy i niejednokrotnie środków finansowych. Wiele osób korzysta ze wsparcia agencji marketingowych, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Jeśli jednak działania te nie przyniosą pożądanych rezultatów, przedsiębiorca poniesie stratę.

Czas zbiórki jest trudny do określenia, co również można zaliczyć do wad tej metody pozyskania środków. To szczególnie uciążliwe, gdy brak środków blokuje nasze dalsze działania.

Niemożność planowania wydatków i dalszej części projektów również nie wpływa pozytywnie na działania firmy. Wiele działalności jest przez to blokowana, muszą posiłkować się środkami pochodzącymi z pożyczek bez BIK.

Dla kogo jest przeznaczony crowdfunding?

Z crowdfundingu mogą skorzystać praktycznie wszyscy ci, którzy mają pomysł, ale nie mają środków na jego realizację. Stąd możemy spotkać się z tą metodą pozyskania środków wśród różnego rodzaju twórców, ale nie tylko. Coraz częściej z crowdfundingu korzystają startupy, czyli firmy, które są na wczesnym etapie rozwoju. Z tej metody pozyskania środków często korzystają spółki, które stworzyły świetny plan na produkt, ale nie mają środków na jego realizację. Crowdfunding daje im możliwość otrzymania pieniędzy na pokrycie inwestycji, na które bank odmówił im finansowania. Ze środków z crowdfundingu powstają innowacyjne technologie, aplikacje, czy nawet gry. Ponadto wielu mniejszych twórców pozyskuje środki na wydanie swojej pierwszej książki, czy innego nawet cyfrowego produktu.

 

Najczęściej czytane artykuły

Zobacz inne artykuły z tej kategorii