Po jakim czasie bank zaksięguje pieniądze na koncie?
Wpłata środków we wpłatomacie rodzi pytanie, kiedy pieniądze będą na koncie? Czego może oczekiwać konsument, który skorzystał z wpłatomatu? Wpłatomat to urządzenie wolnostojące, które możemy spotkać w bankach, centrach handlowych, czy w miejscach, gdzie krzyżują się szlaki mieszkańców. Niepozorna maszyna daje konsumentom możliwość szybkiego zdeponowania gotówki na swoim rachunku bankowym. Jej dodatkowym atutem jest niski, bądź zerowy koszt transakcji. Skoro mowa o szybkości to, po jakim czasie bank zaksięguje pieniądze na koncie?
Większość banków deklaruje, że pieniądze wpłacone we wpłatomacie należącym do banku, znajdą się na koncie osobistym lub firmowym klienta niemal natychmiast. Wynika to z faktu połączenia systemu bankowego z wpłatomatami. Kiedy konsument dokonuje wpłaty w urządzeniu, informacja natychmiast pojawia się w systemie banku. W kolejnym kroku wpłata zostanie zaksięgowana na rachunku bankowym konsumenta. Dlatego klient może dysponować swoimi środkami w maksymalnie kilka minut, po wykonaniu transakcji.
W przypadku wpłatomatów należących do zewnętrznych firm księgowanie wpływu może potrwać nieco dłużej. Niekiedy banki informują swoich klientów, że korzystanie z wpłatomatów nienależących do banku może wydłużyć czas księgowania środków maksymalnie do czterech godzin. Czas ten może się jednak wydłużyć, gdy gotówkę zdeponowaliśmy w nocy, w weekend, bądź w święto. Firmy zarządzające wpłatomatami podają, że czas oczekiwania na pieniądze nie powinien być dłuższy, niż jeden dzień roboczy. Jeśli pieniądze nie będą widoczne na naszym rachunku po upływie 24 godzin od wpłaty, powinniśmy się zainteresować zaistniałą sytuacją.
Zobacz również: Jak działa wpłatomat? Odpowiadamy krok po kroku
Czy można przyspieszyć czas księgowania wpłaconych środków?
Choć wpłatomat bardzo ułatwił życie konsumentów – można wpłacać środki o dowolnej porze dnia i każdego dnia tygodnia, to nie jest wolny od wad. Mogą się zdarzyć sytuacje, w których środki nie zostaną zaksięgowane od razu, lub wystąpi błąd, który wyraźnie opóźni transakcję. W takich przypadkach jedynym rozwiązaniem, które może wdrożyć konsument, jest kontakt z bankiem. Można zadzwonić na infolinię, lub udać się do najbliższego oddziału banku. Konsument ustali wówczas przyczynę opóźnienia.
Jeżeli chcemy mieć pewność, że pieniądze od razu znajdą się na naszym koncie, warto pofatygować się do oddziału swojego banku. Mamy wówczas do wyboru wpłatę gotówki we wpłatomacie należącym do banku, lub wpłatę w kasie banku. W pierwszym przypadku w razie niepowodzenia lub wystąpienia sytuacji awaryjnej mamy możliwość podjęcia natychmiastowych działań. Przy wpłacie gotówki w banku, jedynym opóźnieniem, jakie może wystąpić, jest ewentualna konieczność oczekiwania w kolejce do kasy.
Nie ma zatem bezpośredniej możliwości przyspieszenia księgowania wpłaconych środków, tak jak ma to miejsce w przypadku przelewów międzybankowych. W przypadku przelewów możemy wybrać opcję natychmiastowych przelewów, które księgowane są poza sesjami Elixir. W przeciwnym razie musimy się uzbroić w cierpliwość i zastanawiać się kiedy przyjdzie przelew. Decydując się na przelew natychmiastowy, mamy pewność, że pieniądze znajdą się na koncie odbiorcy niemal natychmiast. Wpłaty dokonanej we wpłatomacie niestety nie da się przyspieszyć. Choć czas jest niekiedy ważny, szczególnie gdy musimy zapłacić ratę za pożyczkę online.
Wpłata w weekend – kiedy pieniądze na koncie?
Wpłatomaty i bankomaty umożliwiły konsumentom korzystanie ze środków na rachunku bankowym niemal przez 24 godziny na dobę. Nie trzeba oczekiwać na otwarcie oddziału banku, by móc wpłacić, czy wypłacić niezbędne środki. Nie musimy również ograniczać się do wykonywania transakcji w dni robocze. Bankomat natychmiast wypłaca wpisaną kwotę niezależnie od pory dnia. Czy podobnie sprawa wygląda z wpłatomatem? Wiele zależy od tego z wpłatomatu jakiej firmy się korzysta. Pieniądze dużo szybciej zostaną zaksięgowane, jeżeli transakcję wykonuje się poprzez wpłatomat należący do banku, w którym mamy rachunek bankowy.
Na stronach internetowych różnych banków możemy doczytać, że pieniądze wpłacone do godziny 23:00 powinny znaleźć się na rachunku wpłacającego do 60 minut. Przeważnie jednak czas ten jest znacznie krótszy. W przypadku wpłat w późniejszej porze, czyli po godzinie 23:00 pieniędzy możemy oczekiwać po godzinie 5:00, a najpóźniej po godzinie 6.00 następnego dnia. Nie ma również znaczenia, w jakim dniu tygodnia dokonujemy wpłaty. Pieniądze w krótkim czasie znajdą się na naszym koncie również w sobotę, niedziele, czy święto.
Uśredniony czas księgowania wpłat gotówki we wpłatomatach
Typ wpłatomatu | Dzień roboczy | Weekend/Święto | Godziny wpłaty | Czas księgowania |
Wpłatomat banku | Poniedziałek-Piątek | Nie dotyczy | 6:00-23:00 | Do 15 minut |
Wpłatomat banku | Poniedziałek-Piątek | Nie dotyczy | 23:01-5:59 | Następny dzień roboczy |
Wpłatomat banku | Nie dotyczy | Sobota-Niedziela/Święto | Cała doba | Następny dzień roboczy |
Wpłatomat zewnętrzny | Poniedziałek-Piątek | Nie dotyczy | 6:00-23:00 | Do 2 dni roboczych |
Wpłatomat zewnętrzny | Poniedziałek-Piątek | Nie dotyczy | 23:01-5:59 | Do 3 dni roboczych |
Wpłatomat zewnętrzny | Nie dotyczy | Sobota-Niedziela/Święto | Cała doba | Do 3 dni roboczych |
Zasady bezpieczeństwa przy korzystaniu z wpłatomatu
Korzystanie z wszystkich urządzeń wymaga zachowania pewnych zasad bezpieczeństwa. Choć w przypadku wpłatomatu, czy bankomatu nie grozi nam z ich strony żadne niebezpieczeństwo, to jednak na pewne kwestie należy zwrócić szczególną uwagę. Jedną z nich jest oczywiście numer PIN do karty. Zawsze sprawdzajmy, czy w pobliżu nie znajduje się niepowołana osoba. Złodzieje często wykorzystują sytuację, by poznać kod dostępu do naszej katy. Później dokonują kradzieży, a my pozbywamy się wszystkich środków zgromadzonych na rachunku.
Jeśli wpłacamy większą kwotę, możemy podzielić wpłatę na dwie lub trzy transakcje. Dzięki temu, w razie zablokowania się maszyny unikniemy zablokowania całej naszej gotówki. Choć takie sytuacje zdarzają się sporadycznie, a banki zwracają wszystkie pieniądze, to może to być bardzo niekomfortowa sytuacja.
Pamiętajmy o tym, aby wpłacane banknoty nie były przedarte, a ich rogi pozaginane. Często wpłatomat nie akceptuje także starych i zniszczonych banknotów. W takim przypadku niestety musimy udać się do oddziału banku i wymienić banknot. Istotne jest również, aby pod żadnym pozorem nie wrzucać do kieszeni wpłatomatu bilonu. Zablokujemy w ten sposób urządzenie i operacja zostanie przerwana.
Jeśli wystąpiła nieprawidłowość, koniecznie weźmy potwierdzenie transakcji. Skontaktujmy się z obsługą banku i jeśli wpłatomat należy do obcej firmy, to również z obsługą wpłatomatu. Dane kontaktowe właściciela wpłatomatu z pewnością będą udostępnione na froncie urządzenia. Pieniądze można także wpłacać i wypłacać BLIK-iem z bankomatu i wpłatomatu.
Co zrobić, jeśli pieniądze nie pojawiły się na koncie?
Choć takie sytuacje nie występują często, to jednak warto wiedzieć, co zrobić w sytuacji, gdy wpłacone pieniądze nie zostaną zaksięgowane. Jeśli czas oczekiwania na środki znacznie się wydłużył, w pierwszej kolejności należy skontaktować się ze swoim bankiem. Na infolinii odpowiemy na kilka standardowych pytań i odpowiemy zaistniałą sytuację. Jeśli w ciągu kilku chwil sytuacja się nie wyjaśni, musimy złożyć reklamację. Na ogół procedura zwrotu środków trwa do kilku dni. Warto zawsze brać ze sobą wydruk potwierdzający wpłatę. Dla wpłatomatu wydruk oznacza, że transakcja przebiegła pomyślnie. Jeśli pomimo otrzymania wydruku, pieniędzy nie ma na rachunku, konieczna jest reklamacja. W takim przypadku jest na ogół formalność i pieniądze niezwłocznie będą zwrócone.
>> Może Ci się przydać: Wzór reklamacji do firmy finansowej