Pomimo tego, że większość osób preferuje podróżowanie samochodem, to ciągle wielu z nas korzysta z kolei. Przewagą pociągów, jako publicznego środka transportu jest ich ekologiczność. Ponadto, jeśli w podróż koleją udajemy się samodzielnie, jest także tańszym rozwiązaniem. Szczególnie wówczas, gdy bilet kupimy z dużym wyprzedzeniem. Ryzykiem w sytuacji zakupu biletu przed czasem, jest wystąpienie sytuacji losowej, która nie pozwoli nam skorzystać z zakupionego biletu. Czy można zatem zrobić zwrot biletu PKP? Ile mamy na to czasu? Czy przewoźnik pobierze dodatkową opłatę za zwrot biletu? W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na wszystkie powyższe pytania.
Jak przeprowadzić zwrot biletu PKP?
Pierwszą i kluczową sprawą w kwestii zwrotu biletu, jest upewnienie się, w jakiej spółce bilet zakupiliśmy. Do wczesnych lat 2000. istniała jedna spółka PKP. Obecnie po reformie Kolei Państwowych przewoźników jest co najmniej kilkunastu. Oznacza to, że każda spółka – czyli każdy przewoźnik może mieć odrębne przepisy dotyczące zwrotu biletu. Na szczęście kupując bilet, możemy go zwrócić w tej samej formie, jak go kupiliśmy. Co to oznacza? Jeżeli kupiliśmy bilet przez Internet, w ten sam sposób możemy dokonać zwrotu. Analogicznie sytuacja wygląda, w przypadku biletu kupionego w kasie biletowej. W obu przypadkach zwrot przebiega dość sprawnie. Nieco więcej trudności możemy napotkać ze zwrotem biletu w innej formie niż forma zakupu. Wyjaśnimy te niuanse w dalszej części artykułu.
Zwrot biletu PKP kupionego na stacji kolejowej
Jeżeli planujemy podróż pociągiem, warto udać się po bilet z wyprzedzeniem. Koleje często oferują rabaty – nawet do 30 procent, jeśli bilet kupimy co najmniej na 21 dni przed planowanym dniem podróży. Niestety, jak to w życiu bywa, niektórych sytuacji nie jesteśmy w stanie przewidzieć. Nasza podróż może być odwołana lub przełożona. Na szczęście możemy dokonać zwrotu biletu PKP. Należy podkreślić, że mamy prawo zwrotu praktycznie każdego zakupionego towaru lub usługi. Dotyczy to zarówno biletów PKP, jak i ubrań, czy nawet chwilówek online.
Jeżeli bilet kupiliśmy na stacji kolejowej, to najszybszym i najłatwiejszym sposobem jego zwrotu będzie ponowne udanie się do okienka na stacji kolejowej. Co więcej, zwrotu biletu PKP możemy dokonać w dowolnej lokacji, co oznacza, że bilet kupiony w Warszawie możemy równie dobrze zwrócić w Krakowie, jak i we Wrocławiu.
W kasie biletowej wystarczy przekazać bilet pracownikowi kolei i otrzymamy zwrot gotówki. Należy jednak pamiętać, że przewoźnik pobierze ze zwracanej kwoty odstępne. Jeśli natomiast chcemy przełożyć datę przejazdu, wówczas dodatkowa kwota odstępnego nie zostanie nam pobrana. Musimy jednak pamiętać o tym, że koszt biletu może być wyższy, szczególnie wówczas, gdy do dnia wyjazdu pozostało niewiele czasu. Ceny biletów wzrastają wraz ze zbliżającą się datą planowanego odjazdu. W związku z tym warto mieć przy sobie środki na dopłatę.
Jak zwrócić bilet kupiony przez Internet?
Nie da się ukryć, że zdecydowanie szybszym sposobem zakupu biletu jest kupno przez Internet. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku zwrotu biletu PKP. Jednak aby zwrot był równie szybki, jak kupno, bilet musi być kupiony właśnie online. Jak dokonać zwrotu biletu PKP kupionego przez Internet? Mamy na to dwa sposoby.
Pierwszym sposobem na zwrot biletu PKP jest zalogowanie się do konta użytkownika na stronie internetowej PKP. Po zalogowaniu należy wejść w zakładkę „opłacone”, a następnie należy kliknąć okienko „zrezygnuj”. Teraz pozostaje ci jedynie oczekiwać na zwrot środków. Koleje mają czas na zwrot środków do 30 dni. Często jednak bywa, że pieniądze będziesz mógł zobaczyć na swoim saldzie konta znacznie wcześniej. Pamiętaj także o tym, że zwracając bilet przez Internet, również otrzymasz kwotę niższą o odstępne.
Drugi sposób zwrotu biletu PKP przeznaczony jest dla tych osób, które kupiły bilet bez opcji logowania się do swojego konta użytkownika. Innymi słowy, gdy dokonaliśmy zakupu nierejestrowanego. W tym przypadku musimy odszukać na swoim koncie e-mail wiadomości od przewoźnika. W mailu oprócz numeru biletu, czy też jego wersji cyfrowej otrzymaliśmy link do panelu użytkownika. Klikając link, przeniesiemy się zatem do panelu, w którym musimy uzupełnić podane dane. Dopiero wówczas będziemy mogli zrezygnować z zakupu. Rezygnacja z biletu wygląda teraz dokładnie, tak jak opisaliśmy powyżej. Klikamy „opłacone”, a następnie „zrezygnuj”. Teraz pozostaje nam oczekiwać na przelew środków.
Zwrot biletu kupionego online w kasie biletowej
Wiele osób zastanawia się, czy można dokonać zwrotu biletu PKP, zakupionego online, lecz udając się do okienka na stacji kolejowej. Tak, bilet kupiony online również możemy zwrócić osobiście w okienku. Jednak nie na każdej stacji. Koleje wyznaczyły do tego celu kilkanaście stacji w całej Polsce. Listę kas przyjmujących zwroty biletów kupionych online możemy znaleźć na stronach internetowych przewoźników.
Zwrot biletu PKP — ile procent wynosi odstępne?
W związku z tym, że każdy przewoźnik może naliczać opłaty według własnego systemu, kwoty te mogą się różnić. Niemniej jednak pewne jest, że każdorazowo przy anulowaniu biletu przewoźnik pobierze odstępne. Nie podniesiesz strat finansowych jedynie wówczas, gdy wymienisz bilet na inny lub gdy transakcja jest anulowana z winy przewoźnika (pociąg miał awarię i kurs się, nie odbył). Ile zatem wynosi odstępne przy zwrocie biletu PKP? Tak jak wspomnieliśmy, wiele zależy od wewnętrznych ustaleń. Potrącenie waha się od 5 do 20 procent.
Na ile przed odjazdem należy zwrócić bilet?
Aby dokonać zwrotu biletu PKP, warto działać jak najszybciej. W Internecie możemy znaleźć dość sprzeczne informacje. Co więcej, każda spółka, tak jak w przypadku odstępnego może działać według własnych, odrębnych regulaminów. Aby stracić jak najmniej, warto zgłosić zwrot niezwłocznie, czyli w momencie, gdy dowiedzieliśmy się, że podróż się nie odbędzie. W skrajnych przypadkach warto zwrócić bilet do 30 minut przed planowanym przejazdem. Większość przewoźników deklaruje również możliwość zwrotu biletu nawet do 5 minut przed planowanym odjazdem pociągu.
Podsumowanie
W Polsce obowiązuje prawo, które umożliwia konsumentom zwrot różnych zakupionych towarów do 14 dni. Dotyczy to zarówno drobnych zakupów np. odzieży, czy opisywanych w artykule biletów PKP, jak również tych nieco bardziej kosztownych, takich jak sprzęt elektroniczny. Zwroty, a także reklamacje dotyczą również produktów finansowych. Oznacza to, że możemy złożyć reklamację do firmy finansowej. Ponadto możemy zwrócić pożyczkę na dowód osobisty. Pamiętajmy jednak o tym, że w przypadku zwrotu biletów PKP pobrana będzie opłata tzw. odstępne. W przypadku niewykorzystanej pożyczki poniesiemy koszt odsetek za każdy dzień „posiadania” pożyczki na swoim koncie bankowym.
W przypadku biletów ważny jest także termin i sposób zwrotu. Im szybciej oddamy bilet, tym mamy większe szanse na szybkie otrzymanie wydanych środków.