4 przypadki, w których umowa B2B to dobre rozwiązanie

Strona główna  »  Porady finansowe  »  4 przypadki, w których umowa B2B to dobre rozwiązanie

Porady finansowe

Jeśli w ostatnim czasie zdarzyło ci się przeglądać oferty w poszukiwaniu pracy, mogłeś spotkać się z zatrudnieniem na umowę B2B. To w ostatnim czasie dość popularna oferta ze strony pracodawców. Czym jest umowa B2B? Jakie są jej zalety i jakie ma wady? Kiedy faktycznie warto pokusić się o tę formę zatrudnienia? Przedstawiamy 4 sytuacje, w których umowa B2B jest korzystna również dla pracownika, a nie tylko dla pracodawcy.

Co to jest umowa B2B?

Umowa B2B jest coraz częściej proponowaną formą zatrudnienia pracowników. Pomiędzy tradycyjną umową o pracę a omawianą umową jest szereg znaczących różnic. Dlatego, zanim zdecydujesz się na zatrudnienie w tej formie, warto poznać jej genezę, a także jej zalety i wady.

Nazwa B2B wywodzi się z języka angielskiego i oznacza Business to Business, czyli umowę pomiędzy dwoma przedsiębiorcami. To właśnie charakter biznesowy odróżnia umowę B2B od umowy o pracę, która ma bardziej zobowiązujący charakter. Zobowiązania w tym przypadku dotyczą zarówno pracodawcy, jak i pracownika.

Umowa B2B jest swego rodzaju kontraktem pomiędzy dwoma podmiotami gospodarczymi. Jeśli chcesz z niej skorzystać, musisz zatem założyć działalność gospodarczą. Od tej pory to po twojej stronie będzie leżało opłacenie wszelkich składek na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, a także odprowadzanie podatku do Urzędu Skarbowego. Decydując się na umowę B2B, nie będziesz mógł korzystać z płatnego urlopu, tak jak ma to miejsce przy umowie o pracę. Jak możesz zauważyć, brak kosztów ze strony pracodawcy stanowi dla niego niebywałą atrakcję.

Czy podobne odczucia mają pracownicy? To w głównym stopniu zależy od tego, jaki wykonują zawód i jaki jest ich cel. Dla wielu branż zatrudnienie na podstawie kontraktu B2B jest korzystne, ze względu na możliwość dokonywania wyboru kontrahenta i ogólnie rozumianą elastyczność. Ponadto pracownik może w tym samym czasie pracować dla kilku odrębnych podmiotów.

umowa B2B

Jakie są plusy i minusy zatrudnienia na podstawie umowy B2B?

Rozważając wszystkie formy zatrudnienia, każda niesie za sobą pewne zalety i wady. Sposób ich postrzegania w dużym stopniu uzależniony jest od sytuacji pracownika, a także jego preferencji. To, co dla jednej osoby będzie wadą dla innej może być zaletą. Dlatego rozważając wszystkie „za i przeciw” należy brać pod uwagę swoje własne preferencje.

Co możemy zaliczyć do plusów umowy B2B?

Jedną z podstawowych zalet wymienianych przez osoby pracujące na kontrakcie B2B jest duża swoboda i elastyczność, która odnosi się do wielu płaszczyzn.

Ponadto pracownik może się rozwijać i wybierać współpracę z różnymi podmiotami w tym samym czasie. Dzięki temu jego zadania mogą być zróżnicowane.

Często przy umowie B2B pracownik zarządza czasem swojej pracy, a rozliczenie dotyczy całego zlecenia i wykonania ustalonego zadania, a nie poszczególnej godziny pracy. Oczywiście takie ustalenia należy poczynić podczas negocjacji warunków umowy.

Prowadząc działalność gospodarczą, pracownik ma możliwość wliczenia kosztów związanych z wykonywanymi działaniami. Do kosztów tych można zaliczyć abonament za telefon i Internet, zakupy artykułów biurowych i niezbędnego sprzętu elektronicznego, czy spłata leasingu na samochód i koszty transportu.

Jakie są wady umowy B2B?

Niewątpliwie dla wielu osób negatywnym aspektem samozatrudnienia jest konieczność zakładania działalności gospodarczej. Wiąże się to z obowiązkiem opłacenia ubezpieczenia, a także rozliczania się z Urzędem Skarbowym. Pomimo wprowadzonej ulgi na start, nadal koszty związane z obowiązkowym ubezpieczeniem są wysokie.

Pracownik kontraktowy traci również wszystkie przywileje, które posiada pracownik etatowy, w tym przede wszystkim traci płatny urlop. Oczywiście, prowadząc działalność gospodarczą, na urlop można iść w każdym momencie. Jednak w praktyce większość osób samozatrudnionych pracuje zdecydowanie więcej niż przeciętny etatowiec.

Wielu specjalistów w swojej dziedzinie niekoniecznie zna się na prowadzeniu działalności, czy na przepisach prawa. W związku z tym ciąży im odpowiedzialność za poprawne księgowanie, odprowadzanie składek, czy płacenie podatków i wszelkimi, niezbędnymi formalnościami.

4 przypadki, w których umowa B2B to dobre rozwiązanie

W Polsce pracownicy przeważnie zatrudniani są na podstawie umowy o pracę. Jest to korzystna forma zatrudnienia, która daje pracownikowi dużą stabilizację. Będąc zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, łatwiej otrzymać kredyt online, czy inne zobowiązanie. Banki w trakcie sprawdzania zdolności kredytowej zwracają uwagę nie tylko na wysokość dochodów, ale także na stabilność zatrudnienia. Dlatego decydując się na takie rozwiązanie, warto przemyśleć wszystkie plusy i minusy. Kiedy umowa B2B będzie dobrym rozwiązaniem?

Marka własna

Jeśli specjalizujesz się w swojej dziedzinie, równocześnie pracujesz na swoją markę osobistą. Dzięki temu, że możesz pracować z wieloma kontrahentami, nabywasz doświadczenia, stajesz się rozpoznawalny. Z kolei im lepiej wykonujesz swoje zadania, tym więcej możesz zarabiać. Bardzo często, gdy jest się zatrudnionym na etacie i wykonuje się ciągle te same zadania rozwój i budowanie marki osobistej są utrudnione a czasami nawet niemożliwe.

Wysokie dochody

Umowa B2B jest z pewnością dobrym rozwiązaniem dla osób, które wykonują najlepiej płatne zawody. Nie da się ukryć, że prowadzenie firmy w naszym kraju jest bardzo kosztowne. Nawet jeśli jest to działalność jednoosobowa. Dlatego, aby umowa B2B była dobrym rozwiązaniem, musisz zarabiać dość dobrze. Ten rodzaj zatrudnienia nie ma sensu, gdy koszty przerastają dochody, lub z twojej wypłaty pozostaje tyle, co będąc zatrudnionym na umowę o pracę i otrzymując najniższą krajową.

Podatek liniowy

Osoby, które zatrudnione są na podstawie umowy o pracę i ich dochód przekracza 120 000 złotych rocznie, czyli przekroczyli drugi próg podatkowy, muszą zapłacić podatek w wysokości 32 procent. Jeśli jednak zdecydują się na umowę B2B, mogą rozliczać podatek liniowy, który bez względu na osiągane dochody wynosi 19 procent. Jest to zapewne korzystniejsze rozwiązanie dla tych osób, które zarabiają dużo ponad średnią krajową.

Nowa działalność gospodarcza

Kolejną sytuacją, kiedy umowa B2B będzie intratna to moment, w którym chcesz założyć działalność gospodarczą. Dzięki temu możesz jednocześnie wykonywać wiele różnych działań, niekoniecznie ze sobą powiązanych. Za przykład może nam posłużyć specjalista IT, który jednocześnie wykonuje działania na rzecz kontrahenta, z którym podpisał umowę B2B i równocześnie otworzył sklep internetowy. W tym przypadku przysługuje mu ulga na start. Jednak z ulgi na start i małego ZUS-u nie może skorzystać wówczas, gdy prace będzie wykonywał dla pomiotu, z którym łączył go stosunek pracy.

4 przypadki, w których umowa B2B to dobre rozwiązanie. Podsumowanie

Umowa B2B może być bardzo owocną formą współpracy. Jednak aby do takiej sytuacji doszło, konieczne jest dokładne zapoznanie się z jej specyfiką. Jeśli szukasz pracy i stabilnego źródła dochodu powinieneś zwrócić uwagę na wysokość zarobków. Ten typ zatrudnienia z pewnością sprawdzi się w przypadku wolnych zawodów takich jak specjaliści IT, specjaliści marketingu, copywriterzy, graficy, fotografowie itd. Między innymi w tych zawodach można otrzymać wiele zleceń od różnych pracodawców i ciągle się rozwijać, co z pewnością wpłynie na wysokość dochodów.

Najczęściej czytane artykuły

Zobacz inne artykuły z tej kategorii