Robiąc zakupy przez Internet, możesz się spotkać z koniecznością wpisania adresu rozliczeniowego. Na ogół w pierwszej kolejności na myśl przychodzi nam adres, pod którym obecnie mieszkamy. Jednak nie zawsze adres rozliczeniowy jest naszym adresem zamieszkania. W tym artykule opiszemy, czym jest adres rozliczeniowy i kiedy możemy być ci potrzebny.
Co to adres rozliczeniowy?
Adres rozliczeniowy to dane, które przekazaliśmy bankowi lub firmie Fintech, w której zakładaliśmy rachunek płatniczy lub różnego rodzaju kartę płatniczą. Ponadto adres rozliczeniowy to także unikalne dane, które przypisane są do konkretnej karty płatniczej. Mówimy zatem o dwóch rodzajach informacji – tych przekazanych przez nas firmom finansowym i tych nadanym nam przez firmy finansowe. Łatwiej będzie nam to wytłumaczyć na przykładach.
Zakładając rachunek bankowy, musimy podać imię i nazwisko, numer PESEL, serię i numer dowodu osobistego, adres zameldowania i adres zamieszkania (korespondencyjny) – jeśli jest inny od adresu zameldowania. Na tej podstawie bank tworzy profil posiadacza rachunku. Pamiętajmy o tym, że dane te zawsze będą weryfikowane przez bank. Dzięki temu, gdy staramy się o pożyczkę lub kredyt przez Internet, inne instytucje także mogą zweryfikować naszą tożsamość. Polegają bowiem na pierwotnej weryfikacji banku, który potwierdził prawdziwość podawanych informacji przy zakładaniu konta bankowego.
Gdy ubiegamy się o kartę kredytową, debetową, wielowalutową, czy inną kartę płatniczą również musimy podać dane osobowe – tak jak w momencie zakładania rachunku bankowego. Część z tych informacji będzie widniała na awersie karty – czyli imię i nazwisko jej posiadacza. Z kolei na jej rewersie pojawi się kod CVC lub CVV, który nadawany jest przez podmiot wydający kartę. Co więcej, numer CVV/CVC także należy do adresu rozliczeniowego.
Dane, które możemy zaliczyć do adresu rozliczeniowego, które niekiedy należy wpisać w trakcie realizowania transakcji internetowej:
- Imię i nazwisko posiadacza rachunku lub karty płatniczej,
- Dokładny adres – ten sam, który jest podany w banku lub firmie Fintech,
- Dane karty płatniczej (numer, nazwisko posiadacza, data ważności karty, kod CVC/CVV).
Warto nadmienić, że inne dane – adres rozliczeniowy będzie nam potrzebny przy transakcjach wykonywanych kartą płatniczą, a inne, gdy wykonywany jest przelew środków.
Gdzie można znaleźć dane rozliczeniowe?
Czasami może dojść do sytuacji, w której nie mamy pewności, czy podany przez nas adres rozliczeniowy jest aktualny – np. gdy kilkukrotnie zmieniliśmy miejsce zamieszkania. Ponadto coraz częściej używamy zamiast fizycznej karty płatniczej jej wirtualną wersję. Przypomnijmy, że w wirtualnym portfelu ze względów bezpieczeństwa numer karty nie jest widoczny. Dlatego w przypadku niepewności, warto je rozwiać, logując się do swojego konta za pomocą strony internetowej banku lub logując się do aplikacji mobilnej banku. Na swoim koncie znajdziemy wszystkie niezbędne informacje pozwalające na wypełnienie formularza przy płatnościach online. Informacje na ten temat można znaleźć w ustawieniach rachunku bankowego. Informacje o karcie można znaleźć w zakładce karty lub zakładce o innej podobnie brzmiącej nazwie.
W jakim przypadku potrzebne jest podanie adresu rozliczeniowego?
Niezależnie od tego, czy transakcję w Internecie wykonujemy na komputerze, czy telefonie możliwe, że będziemy musieli podać dodatkowe dane potwierdzające naszą tożsamość. Przypuśćmy, że robimy zakupy na popularnej platformie zakupowej. Jeżeli do tej porty za zakupy online płaciliśmy kodem BLIK, wówczas podawaliśmy jedynie 6-cyfrowy kod. Aktualnie chcemy jednak skorzystać z nowej karty kredytowej. W naszym koszyku znajdują się produkty za 1 200 złotych. Aby transakcja była zatwierdzona i towar trafił pod wskazany przez nas adres, musimy ją opłacić. Wyjątkiem są zakupy z odroczoną płatnością. Jednak przy płatnościach odroczonych również konieczne będzie podanie danych rozliczeniowych. Wracając do transakcji kartą kredytową – aby opłacić zakupy kartą, musimy podać jej numer, datę jej ważności i numer CVV lub CVC. Dopiero po ich wpisaniu firma finansowa obsługująca sklep przyjmie dyspozycję pobrania środków z naszej karty. Bez przedstawienia zgodnych danych transakcja nie będzie zaakceptowana.
Dlaczego konieczne jest wpisywanie danych przy transakcjach?
Obecnie w dobie płatności bezgotówkowych częściej możemy spotkać się z kradzieżą środków przez Internet niż z fizycznym przejęciem gotówki. Niemal każdy słyszał o fałszywych telefonach z banku, czy włamaniach na konto. Nadal możemy spotkać się z komunikatami ostrzegawczymi na stronach banków przed wyłudzeniami danych osobowych lub oszustwami na BLIK. Dlatego obecnie tak duży nacisk nakłada się na zabezpieczenie transakcji. O bezpieczeństwo klientów dbają także firmy pożyczkowe, weryfikujące tożsamość klientów podczas udzielania wszelkiego rodzaju pożyczek przez Internet. Jeśli nawet chcemy zdobyć szybką gotówkę, która wymaga minimum formalności, zawsze przejdziemy weryfikację tożsamości.
Mniejsze i większe sklepy internetowe, a także wszystkie podmioty oferujące swoje usługi w sieci zwracają ogromną uwagę na zabezpieczanie transakcji płatniczych. Jedną z takich metod jest właśnie wpisanie kompletnych danych w formularzu płatniczym. Gdyby takie zabezpieczenia nie były stosowane, wystarczyłoby znać numer karty płatniczej innej osoby, by zrobić na jej rachunek zakupy. Przykładowo ktoś mógłby zrobić zdjęcie awersu naszej karty płatniczej. W kolejnym kroku wystarczyłoby wprowadzić numer karty przy płatnościach i tym samym pozbawić nas sporej sumy z konta. Dlatego tak ważna jest ochrona naszych kart płatniczych, a także stosowanie dodatkowych zabezpieczeń np. w postaci konieczności zatwierdzenia kodem z aplikacji mobilnej banku.
Adres rozliczeniowy – kiedy jest potrzebny? Podsumowanie
Żyjemy w świecie, gdzie rynek e-commerce, czyli zakupach w Internecie rozwija się z dnia na dzień. Nie da się ukryć, że coraz więcej różnych towarów i usług nie tylko wybieramy w sieci, ale również w sieci kupujemy. Jeszcze kilka lat temu, aby coś kupić, jedynie przeglądaliśmy oferty sklepów online, ale po zakupy wybieraliśmy się do sklepów stacjonarnych. Obecnie tendencja ta się odwróciła i dużo chętniej kupujemy za pośrednictwem Internetu. Jednak, aby te transakcje były satysfakcjonujące, muszą także być bezpieczne.
W celu zapewnienia bezpieczeństwa transakcji za pomocą Internetu wszystkie podmioty oferujące swoje towary i usługi online stosują szereg zabezpieczeń. Jednym z takich zabezpieczeń jest właśnie konieczność wpisania adresu rozliczeniowego, czyli danych powiązanych z kontem bankowym lub kartą płatniczą. Bez adresu rozliczeniowego osoba znająca numer naszej karty płatniczej mogłaby przeprowadzić transakcję bez naszej zgody.
Musimy zatem pamiętać, że nie tylko banki i sklepy powinny dbać o nasze bezpieczeństwo. My również powinniśmy się zabezpieczać. Warto zatem wybierać znane sklepy, których zabezpieczenia nie budzą wątpliwości. Pamiętajmy również o tym, że w przypadku kradzieży portfela powinniśmy niezwłocznie zastrzec kartę. Co więcej, zastrzeżenie karty możemy wykonać w aplikacji mobilnej banku, tę samą czynność możemy także zrobić w przypadku kradzieży dowodu osobistego. Zastrzec dowód osobisty warto nawet wtedy, gdy podejrzewamy, że zawieruszył się w domu.